Konverteringsgraden är en central del av alla e-handlares vardag. Det är nämligen den som indikerar hur många av dina besökare som faktiskt uträttar något på sajten. Oavsett om du vill få folk att köpa dina produkter eller registrera sig för dina mailutskick gäller det förstås att hålla konverteringsgraden så hög som möjligt. Det är det som visar om din annonsering fungerar. Om besökarna klickar sig bort från hemsidan vid första besöket utan att göra någon beställning eller registrering kan det betyda att du inte har optimerat utrymmet på din hemsida. Den positiva aspekten är att det är förhållandevis lätt att göra något åt det.

I många fall beror en låg konverteringsgrad på bristfällig text. Texten på hemsidor kan ha olika typer av brister. Ett vanligt misstag är att den inte är rak eller tydlig nog. Det betyder att du exempelvis lägger mycket text på att orera om sådant som är relevant först i ett senare skede. Som besökare på en hemsida är det önskvärt att få tydlig information om produkten så snabbt som möjligt. Texten ska fånga kundens intresse och förhoppningsvis få honom eller henne att stanna kvar.

En annan vanlig faktor som sänker konverteringsgraden är lösningen för e-handelsplattformen. En tekniskt bristfällig lösning kan också driva iväg kunden som uppfattar hemsidan som oproffsig. Om du vill maximera dina chanser till att kunden ska vilja vara kvar på sidan gör du bäst i att hitta en lösning som faktiskt lockar till läsning.

Det optimala är förstås att låta text och teknisk lösning samspela. Det innebär att du gör det bästa med utrymmet på din sida och anpassar dem efter varandra. Det gör att du optimerar din sajt och får den att kännas professionell samtidigt som den också är informativ. På så sätt skapar du bättre förutsättningar för en högre konverteringsgrad.