Ett ord man hör ofta när man pratar om texter är "läsvänlighet". Det bygger på att ingen orkar eller vill läsa svåra texter på nätet. Då väljer man hellre att gå till en annan sajt som har bättre utbud.

Läsvänlighet är A och O på företagssajter. Om texten blir för liten, raderna sitter för nära varandra, eller om bakgrunden är fel färg, kommer det vara svårt att läsa.

Först och främst gäller det att dela upp texten lite annorlunda än man gör i bokform. Eftersom datorer använder sig av ljus för visa innehållet på skärmen, är det mer ansträngande än att läsa en bok. Istället för att bara göra indrag, som man gör i böcker, ska man dela upp texten i stycken. Man får ännu mer lättläst text om man även delar upp styckena under olika rubriker. Den här sajten har exempelvis gjort båda sakerna, vilket leder till läsvänlig text.

Sedan måste man undersöka bakgrundsfärgen. Det allra vanligaste är förstås vit bakgrund och svart text. Det är vi van med från böckernas värld. Svart text utgör en bra kontrast mot den vita bakgrund så det är lättare att läsa.

Man kan ändra bakgrundsfärgen, men undvik kraftiga färger eller färger som går i samma nyans som texten. Mättade färger stör ögonen och neonliknande färger gör texten svårläst. Olika färger på bakgrund och text kan också få texten att framstå som närmare eller längre ifrån dig. Röd text på svart bakgrund känns närmare än blå text på svart bakgrund. Vit text på svart bakgrund är dock neutral och samma sak tvärtom. 

Med dessa snabba tips kan du komma igång och skapa en sajt som är fylld med lättläst text med rätt färger och typsnitt.