De flesta är överens om att pandemin gav e-handeln en skjuts då det tidvis inte var möjligt att besöka fysiska butiker.

Vissa trender blev då förstärkta, och en av dessa var live shopping. Live shopping var egentligen ingenting nytt ur ett internationellt perspektiv, men det tog fart i Sverige under pandemin. Nu finns det fler aktörer på marknaden som gärna hjälper till att etablera ditt showroom, läs mer här.

Vad är då live shopping?

Den enkla förklaringen är att du kan handla det du ser i din dator. Men det låter ju inte som någonting annat än vanlig postorder? Jo för live shopping betyder att du handlar ifrån en streamad sändning där allt sker i realtid. Där kan du kommunicera med de människor du ser på skärmen. Känslan man försöker skapa vid live shopping när du besöker deras showroom är att du ska få upplevelsen av att vara i en fysisk butik.

Mycket mode och smink

Hittills har live shopping dominerats av mode och smink. Det är märkesinnehavare som själva är influensers som säljer sina varor genom live shopping. Framtiden pekar dock mot att man kommer att sälja allt möjligt via live shopping i framtiden. Livsmedelsbranschen står i startgroparna och det gör även byggmaterialhandeln som ser en potential i live shopping.